top of page

Na de winter komt er een vaak voorkomend probleem boven: diepontlading!


We plaatsen dit artikel om u te wijzen op de gevaren van een te diepe ontladen accu. Laad dus (ook in de winter) uw batterij minstens 1x per maand bij een leg ze nooit leeg weg! Zo vermijdt u grote kosten aan uw batterij.


Het artikel:


Laten we maar meteen met het slechte nieuws beginnen, een diep ontlaadde accu is onbruikbaar geworden en zal je moeten vervangen. Het diepontladen van een accu, ook wel eens diepteontlading genoemd, is voor 99% van de gevallen je eigen schuld. Wees dus heel voorzichtig om naar de fabrikant te wijzen. Had je het kunnen voorkomen? In 99% van de gevallen dus: ja. Een eenmaal diepontladen accu zal hoe vaak of hoe lang je hem ook oplaadt, vrijwel meteen leeg raken. Het lijkt wel als of hij niet meer opgeladen kan worden en dat is ook precies het geval.

Niet specifiek elektrische fiets accu's, maar alle type accu's hebben een enorme hekel om geheel ontladen te worden. Wanneer een accu (vrijwel) geheel wordt ontladen, zal dit zijn levensduur aanzienlijk beperken. Iedere keer als je een accu ver ontlaadt, zal de levensduur een stukje afnemen. Een accu heeft het langste leven als je hem maar weinig ontlaadt en daarna weer oplaadt (dus maar een klein deel van de accucapaciteit gebruikt). Het beperken van het ontladen tot bijvoorbeeld maar 50% van de accucapaciteit is voor de meeste accu's een verademing en zullen dit belonen met een langere levensduur.

Vinden de meest accutype een diepontlading niet fijn, specifiek de accu's die in de elektrische fietsen toegepast worden zoals de NiMh accu (oud) en de Lithium-Ion accu's (modern) zullen bij een diepontlading onherstelbaar beschadigen.


Heeft een elektrische fiets geen bescherming tegen diepontlading?

Fabrikanten van onder andere Lithium-Ion accu's kennen deze desastreuze eigenschap van een diepontlading en hebben een zelfbeschermingsmechanisme ingebouwd. In de accu's van elektrische fietsen zit een "battery management system" (BMS).

Het BMS zal onder andere de accu ontlading bewaken en waardoor een diepontlading tijdens het fietsen niet mogelijk is. Het BMS zal de accu, met een flinke veiligheidsmarge, voordat de diepontladingsgrens bereikt is uitschakelen. Tijdens het fietsen zal je merken dat de trapondersteuning ineens wegvalt en dat je op eigen kracht de reis naar je bestemming moet voortzetten. Bij normaal gebruik wordt hiermee voorkomen dat de accu diep ontlaadt. Een permanente beschadiging is hierdoor uitgesloten.


Hoe komt het dat een accu dan toch diepontladen kan raken?

Het voorgaande lezend zal je denken, als de accu een "zelfbeschermingsmechanisme" heeft tegen diepontladen hoe kan het dan toch dat een elektrische fiets accu diepontladen kan raken? Helaas gebeurt dit meestal door eigen schuld. Je hebt bijvoorbeeld een lange fietstocht gemaakt en de accu is (haast) ontladen. Hoewel de accu nog niet helemaal is ontladen, de accu heeft immers een beschermingsmechanisme tegen diepontlading, is de accu-ontlading wel dichtbij de diepontladingsgrens gekomen.

Wanneer je thuiskomt en je de accu binnen een paar uur, hooguit een dag later, met de lader weer oplaadt, is er niets aan de hand. Vergeet je dit, dan is het een kwestie van tijd tot de accu diepontladen raakt. Dit komt omdat iedere accu een zogenaamde zelfontlading kent. Dit is een fenomeen dat een accu, ondanks dat je deze niet gebruikt, zich langzaam ontlaadt. De accuspanning zal door de zelfontlading, na een week, een maand of soms nog langer (afhankelijk van de zelfontladingssnelheid), op een gegeven moment voorbij de diepontladingsgrens gaan waardoor de accu de geest zal geven.

Diepontlading wordt in de praktijk dus veroorzaakt doordat de eigenaar van de elektrische fiets vergeet de accu op te laden. De meeste eigenaren van een elektrische fiets zijn niet op de hoogte van deze vervelende eigenschap van een accu. Zij stappen teleurgesteld en wellicht boos naar de fietsenmaker met de mededeling "hij doet het niet meer" en "herstel dit onder garantie". Dat is dan een onterechte eis. De accu kan bijvoorbeeld pas vijf maanden oud zijn maar als je deze niet netjes geladen houdt, zal deze diepontlading geheel aan de gebruiker zelf te wijten zijn.

Weet dat het constant aan de lader houden van een accu ook niet goed is. Sterker nog, de accu niet geheel vol laden is veel beter voor de accu zoals in dit artikel te lezen is.


Bestaat een trucje om een diepontladen accu weer tot leven te roepen?

Nee, helaas, de schade is blijvend, geen trucjes zijn beschikbaar; het is over en uit.


Bestaat de mogelijkheid dat diepontlading buiten mijn schuld plaatsvindt?

Die kans is zeer gering maar hij bestaat wel. Diepontlading kan plaatsvinden als het "battery management system" defect raakt en de accu dus niet beschermd is tegen diepontladen. Nogmaals, de kans dat je dit meemaakt is zeer gering maar technisch mogelijk. Aan de buitenkant kan je niet zien of de diepontlading heeft plaatsgevonden. Zelfs een fietsenmaker heeft geen meetapparatuur om deze fout te detecteren. De meeste fietsenmakers zullen de accu controleren of hij goed opgeladen kan worden. Indien dit niet meer mogelijk is, zal hij dit categoriseren als een "defecte accu".


Kan ik garantie claimen als de accu kapot is gegaan?

Op deze vraag kan geen eenduidige antwoord gegeven worden. De accu is een "gebruiksartikel". Net zoals banden, en remmen "slijt" de accu tijdens het gebruik. Na een paar honderd keer ontladen en laden neemt de accucapaciteit af. Dit is langzaam maar zeker merkbaar door een afnemende actieradius.

Na twee tot vier jaar gebruik (en zelfs als de accu niet gebruikt wordt, "slijt" deze ook!) zal de accu aan vervanging toe zijn.


Klopt het dat de fietsenmaker achteraf kan controleren dat ik niet tijdig de accu heb geladen waardoor deze door een diepontlading defect is geraakt?

Ja dat is mogelijk. Sommige accu's hebben in hun BMS een stukje elektronica dat in het geheugen vastlegt of de accu voorbij de diepontladingsgrens is ontladen. Als dit inderdaad het geval is, zal de fietsenmaker en fabrikant een garantieclaim van de hand wijzen. Bij de meeste elektrische fietsen is met een "elektrische fiets analyser" de accu door de fietsenmaker "uit te lezen" waardoor hij kan "bewijzen" dat de accu diepontladen is geweest. De fietsenmaker heeft hierdoor een bewijs en kan daardoor de garantie van de hand wijzen. Maar... zoals je hiervoor hebt kunnen lezen is niet iedere diepontlading te wijten aan een gebruikersfout, maar wel in de meeste gevallen.






Dit artikel is overgenomen van https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-diepontlading, ze hebben het zo mooi verwoord dat een nieuw artikel erover schrijven in onze ogen steeds minder goed geschreven zou zijn!

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page